Tuesday, December 17, 2024

RUKUN IMAN KELIMA - BERIMAN KEPADA HARI AKHIRAT

Kita wajib beriktikad dan yakin akan wujudnya hari akhirat atau hari kiamat. Harinya pasti. Bila waktunya berlaku tidak seorang pun yang mengetahuinya hanya Allah jua yang  Maha Mengetahui bila berlakunya hari kiamat itu.

Namun demikian ada dinyatakan beberapa tanda atau alamat berlakunya kiamat. Alamat kubra (besar) dan alamat sughra (kecil). Alamat sughra adalah tanda-tanda awal bahawa dunia ini akan kiamat tetapi waktunya masih lagi panjang, masih ada waktu untuk bertaubat, masih ada peluang untuk kembali ke jalan Allah. Sementara alamat kubra apabila sudah ada tanda-tanda kubra menunjukkan bahawa dunia sudah hampir ke saat kehancurannya. Pintu taubat sudah ditutup ketika itu.


TANDA-TANDA SUGHRA

Antaranya ilmu agama tidak diberi perhatian sewajarnya dan diringankan oleh orang Islam sendiri. Perbuatan zina berlaku berleluasa, arak diminum di mana-mana seolah-olah minum arak itu bukannya suatu perbuatan haram yang dilarang Allah. Jumlah kaum wanita melebihi jumlah kaum lelaki. Orang miskin menjadi kaya raya dan menjadi pemimpin serta berlumba-lumba dengan orang kaya.

Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Muslim yang bermaksud:

"... Jika demikian maka berilah tahu kepadaku tentang tanda-tanda kedatangan hari kiamat. Nabi SAW bersabda: "Tanda-tanda itu engkau akan dapati adanya hamba perempuan yang melahirkan anak yang menjadi tuannya, dan engkau akan melihat penduduk desa yang berkaki ayam, yang tidak berpakaian sempurna, yang miskin menderita, yang menjadi gembala kambing bermegah-megah dan berlawan-lawan antara satu sama lain membina bangunan-bangunan yang mewah dan tinggi."

Dalam Kitab Mustika Hadis halaman 62 ada diterangkan mengenai tanda-tanda hampirnya kedatangan kiamat antaranya ialah:

(a) Apabila susut dan kurang ilmu pengetahuan agama dengan kematian seseorang yang alim di dalam sesuatu cawangan ilmu yang tertentu dan tidak dapat diganti.

(b) Apabila merebaknya kejahilan mengenai ilmu agama dengan sebab kurangnya orang yang suka mempelajarinya.

(c) Apabila diserahkan sesuatu urusan agama seperti jawatan Ketua Negara, Mufti, Kadi, dan sebagainya untuk dikendalikan oleh orang yang bukan ahlinya.

(d) Apabila masyarakat dipimpin oleh ketua yang fasik (jahat) yang suka menggalakkan maksiat dan perbuatan durjana.

(e) Apabila orang yang bersifat benar dikatakan pendusta. Pendusta dikatakan orang yang benar, orang yang khianat disifatkan amanah, orang yang amanah dikatakan khianat, orang yang adil disifatkan zalim, orang yang zalim disifatkan adil, orang yang jahil mempunyai pengaruh dan bermaharajalela dengan berlagak pandai dalam ilmu agama sehingga orang alim terpaksa mendiamkan diri setelah tugasnya tidak lagi dihargai.

(f) Apabila arak menjadi adat kebiasaan diminum berterangan di sana sini dengan digalakkan pula oleh pemimpin-pemimpin dan ketua-ketua mereka.

(g) Apabila perbuatan lucah (zina) dan cabul dilakukan dengan terang-teraangan di meraata-rata tempat tanpa segan, daan tidak mendapat sebaraang teguraan kerana kelemahan iman sehingga kalau ada yang menegur, maka orang menegur itu boleh dikatakan imannya sekuat Saidina Abu Bakar dan Saidina Omar pada zaman sahabat Nabi Muhammad SAW. 

No comments:

Post a Comment